Wie is online

We hebben 190 gasten en geen leden online

Showcase

Teleobjectief

Een objectief met een grote brandpuntafstand, zoals 400mm, geeft een sterkte vergroting en maakt

Sluitertijdvoorkeuze

Een functie van de camera waarbij de fotograaf handmatig de sluitertijd selecteert en de camera a

Uitsnede

Het gedeelte van een afbeelding dat is geselecteerd in een beeldvenster.

Beeldveld

Het deel van de scène dat door het objectief zichtbaar is. Een langere brandpuntafstand ge

Tint

Een bepaalde kleurgradatie; een schakering of tint.

Verschil tussen Type I en Type II CF-geheugenkaarten

Het verschil tussen Type I en Type II CF-geheugenkaarten. Het enige verschil tussen een Type I en e

De Roodborst

Nu de zomer weer voorbij is, wordt het tijd voor winter kiekjes. Het roodborstje (Erithacus rubec

N3 Remote

N3 Remote compatibiliteit Elke camera met een N3 remote aansluiting. N3 is een Canon steker di

NiMH

Nikkel MetaalHydride batterijen bieden een grotere capaciteit dan NiCd-batterijen en worden vaker

LCD

LCD - Liquid Crystal Display. LCD-schermen zijn plat en licht en verbruiken relatief weinig str

CMOS

CMOS - Complementary Metal Oxide Semiconductor Lichtgevoelige sensor. Verschilt van een CCD do

Spotmeting

Een methode voor het meten van de belichting waarbij de camera het licht binnen een scène

Plug-in

Een softwaremodule die functionaliteit toevoegt aan een andere toepassing. Wordt ook wel 'ins

Ruis

{aliases beeldruis} Ruis / Beeldruis Gegevens in een beeldbestand die geen deel uitmaken va

Witbalans versterking

Digitale Canon EOS camera’s bieden de mogelijkheid om de witbalans aan te passen aan uw per

Light by Karl Taylor

Photography tips revealed by professional photographer Karl Taylor. This knowledge will probably ch

Compressie

Een methode om de bestandsgrootte te verkleinen voor opslag of overdracht. Er bestaan twee soorte

Diafragmavoorkeuze

Diafragmavoorkeuze (Av) De belichtingsinstelling waarbij de fotograaf het diafragma instelt of

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland